ga terug naar de NAGO homepage   NIEUWS

BIOGRAFIE

Benno Wissing (1923) heeft zich altijd met meerdere disciplines beziggehouden. Op de Rotterdamse Academie volgde hij lessen bij verschillende richtingen en in de jaren daarna was hij actief als schilder, tekenaar, decorontwerper en graficus. Beïnvloed door het idealisme van de wederopbouw, koos hij er uiteindelijk voor zich toe te leggen op het ontwerpvak. Hij vond de beeldende kunst te geïsoleerd en was van mening dat je als ontwerper meer voor de samenleving kon betekenen. Hij bleef echter actief op meerdere gebieden: hij ontwierp niet alleen drukwerk, maar verzorgde ook inrichtingen en driedimensionale ontwerpen.
Veel van zijn opdrachtgevers kwamen uit de culturele sector. Zo verzorgde hij van 1949 tot 1969 het drukwerk en de tentoonstellingsinrichtingen voor het Museum Boijmans van Beuningen. Enkele andere opdrachtgevers waren het Museum voor Land- en Volkenkunde, het Rotterdams Ballet Ensemble, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, theatercomplex De Doelen, AHOY, Metz & Co en het literaire tijdschrift Gard Sivik. Tot zijn opdrachtgevers behoorden echter ook commerciële bedrijven en instellingen als de Rotterdamse Gemeentedrukkerij en de Erasmus Universiteit.
In 1963 was Wissing betrokken bij de oprichting van Total Design. Kenmerkend voor dit bureau was de interdisciplinaire en gestandaardiseerde manier van werken. Wissings werkwijze sloot daar goed bij aan: hij kreeg al snel de naam van systeemtheoreticus en partijfilosoof. Soms ervoer Wissing de standaardisatie en normalisatie echter als te dogmatisch. Hij was van mening dat een opdracht niet categorisch benaderd kon worden en hechtte meer waarde aan een inventieve omgang: voor elk opdracht bestond een eigen, juiste oplossing. Onder Total Design was Wissing verantwoordlijk voor onder andere het nieuwe beeldmerk van de Steenkolen Handels-Vereeniging, de gehele huisstijl van PAM en de vernieuwende bewegwijzering voor Schiphol.
In 1972 verliet Wissing Total Design. Hij begon met ex-Total Designers Hartmut Kowalke, Anne Stienstra en John Stegmeijer zijn eigen bureau W.K.S.S. In 1978 vertrok hij naar de VS om aan de Rhode Island School of Design les te geven. Hij bleef ook ontwerpen: tot 1980 nog voor W.K.S.S., daarna in de VS. Na een teleurstellende samenwerking met Malcolm Grear, begon hij een succesvoller bureau met Peter Gengler: de Wissing Gengler Group, Inc.
Wissing is op 7 januari 2008 overleden in Bristol in de Verenigde Staten.

ONDERSCHEIDINGEN

1958 - F. Duwaerprijs
1996 - Oeuvreprijs, Stichting Fonds voor de Beeldende Kunsten Amsterdam

TENTOONSTELLINGEN

1993 - Jan Bons en Benno Wissing

PUBLICATIES

'Benno Wissing : grafische en ruimtelijke ontwerpen', 1999, door Museum Boymans Van Beuningen, Rotterdam
'Benno Wissing', 1993, door Ben Bos, Amsterdam
'Benno Wissing. Oeuvreprijs 1996 Stichting Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst', 1996, door Paul Hefting, Onbekend, ISBN 907471918X
'Benno Wissing (deel 4 in de reeks Roots)', 2006, aflevering deel 4, door Ben Bos, Eindhoven, ISBN 90-74009-40-9