ga terug naar de NAGO homepage   NIEUWS
archiefnr.: 18
begin datum: 2006
eind datum: 2008
omvang: 79 dozen
archiefvormers: Wim Crouwel
conditie:

Overwegend goed

SAMENVATTING

Wim Crouwel is een van de belangrijkste en invloedrijkste ontwerpers van Nederland. Al meerdere decennia domineert hij het vakgebied grafisch ontwerpen. Veel ontwerpers zijn door hem beïnvloed en velen worden nog steeds door hem beïnvloed. Ook de ontwerpers die de ontwerpen en opvattingen van Crouwel juist afkeurden, hebben altijd de neiging gehad op hem te reageren en zijn werk als uitgangspunt te nemen voor hun eigen opvattingen. De ontwerpen van Crouwel zijn zowel grafisch, typografisch als ruimtelijk. Zeer bekend zijn zijn affiches voor het Van Abbemuseum en het Stedelijk Museum, zijn kalenders voor Erven E. de Geer, zijn cijferzegels, zijn herontwerp van de telefoongids, zijn New Alphabet, zijn inrichtingen van stands en manifestaties in de wederopbouwperiode, zijn ontwerp voor het Nederlands Paviljoen op de Wereldtentoonstelling in Osaka (1970) en zijn tentoonstellingsinrichtingen voor onder meer het Stedelijk Museum en het museum Boijmans-van Beuningen.

INHOUD

Het NAGO kreeg in 2006 de opdracht van het Stedelijk Museum Amsterdam om een deel van het archief van Wim Crouwel te ontsluiten. Dit deel omvat de gehele periode waarin Crouwel actief is als ontwerper, van 1947 tot heden. Wat ontbreekt zijn de affiches - die zitten in de collectie van het Stedelijk Museum - en het werk dat Wim Crouwel zelf heeft bewaard.

In zijn geheel vormt het deelarchief van Wim Crouwel een goede afspiegeling van zijn carrière als ontwerper. Het archief strekt van zijn ontwerpen als student aan de academie Minerva in Groningen, via standbouw en inrichtingen voor manifestaties en exposities (o.a. E55, het Atoom, collectie Peter Stuyvesant), naar zijn grafisch en typografisch werk dat hij zowel voor, tijdens en na Total Design maakte (o.a. Stedelijk Van Abbe Museum, de Nederlandse Kunststichting, Stedelijk Museum Amsterdam, drukkerij Erven E. de Geer, de PTT, Wereldtentoonstelling
Osaka). Een belangrijke rol in het archief speelt het ontwerpproces van het New Alphabet. Diverse schetsjes, krabbeltjes, en nauwkeurig met de hand ingekleurde tekeningen laten duidelijk zien hoe Crouwel te werk is
gegaan bij het ontwerp van dit veelbesproken alfabet.

BEWERKING

Het archief van Wim Crouwel is in meerdere fasen beschreven: in 2006, toen het net bij het NAGO was gebracht, in het voorjaar van 2007 en in de zomer van 2008. Alle objecten en bewijsexemplaren (ontwerpen, affiches, folders, brochures, postzegels, enzovoort) zijn beschreven en digitaal toegankelijk gemaakt. Het grootste deel van het echte archiefmateriaal (documentatie, krantenknipsels, lezingen, enzovoort) is echter niet beschreven. Ook dat is uiteindelijk geen onderdeel geworden van het deelarchief dat het NAGO heeft beschreven. Het is onbeschreven naar het Stedelijk Museum teruggekeerd.

PUBLICATIES

'Grafische Vormgeving in Nederland. Een eeuw', 1993, 229 pagina's, door Kees Broos, Paul Hefting, Atrium
'Wim Crouwel : mode en module', 1997, door Frederike Huygen, Hugues C. Boekraad, 010 publishers
'Alphabets', 2003, 144 pagina's, door Kees Broos, Bis Publishers
'A Proposition for Education in Letterforms and Handwriting', verschenen in The Journal of Typographic Research, 1974, aflevering 3, jaargang 1974, door Wim Crouwel
'Type design for the computer age', verschenen in The Journal of Typographic Research, 1970, aflevering 4,1, jaargang 1970, door Wim Crouwel