ga terug naar de NAGO homepage   NIEUWS
archiefnr.: 19
begin datum: 1972
eind datum: 2001
omvang: 61 dozen en affichemappen
archiefvormers: Jolijn van de Wouw
conditie:

Overwegend goed

SAMENVATTING

Jolijn van de Wouw (1942-2001) is vooral bekend vanwege haar werk bij Total Design. Daar werkte ze eerst als assistent van Wim Crouwel en later met haar eigen team. Hoogtepunt uit die periode is de ontwikkeling van de nieuwe vormgeving van het telefoonboek (1977). De typografische aanpassingen (geen gebruik van hoofdletters, nummers voor de namen en drie in plaats van vier kolommen) leverden de kwalificatie ‘Nederlandse Lelijkheid’ op. Jolijn van de Wouw werkte van 1968 tot 1988 bij TD (vanaf de jaren ’80 als adjunct-directeur) en voerde daarna tot 2001 een eigen ontwerppraktijk. Groep Technische Installaties (GTI) Holding NV gaat als klant met haar mee en met deze techneuten ontwikkelt zij een intensieve samenwerking. Als zelfstandig ontwerper is ze verantwoordelijk voor de nieuwe inrichting en diverse affiches en catalogi van het Amsterdams Historisch Museum. Haar werk wordt gekenmerkt door een strakke eenvoud. Het werk is functioneel en rustig waarbij het oog voor het detail opvalt. Van de Wouw ontwerpt boekomslagen voor o.a. Uitgeverijen Van Gennep en Sara en verzorgt de grafische vormgeving voor de manifestatie de “Vrede van Munster” in 1998. Het archief van Jolijn van de Wouw is kort na haar overlijden overgedragen aan het NAGO. Het bestaat uit zo’n 40 archiefdozen, enkele mappen en affichekokers met bewijsexemplaren. Er zijn circa 22 archiefdozen met werkmateriaal en documenten die opdrachten betreffen. Met name de documentatie over de opdrachten maken dit archief zo bijzonder. In weinig andere archieven is het proces van de opdracht, met alle aantekeningen, werkmateriaal en correspondentie, zo goed gedocumenteerd. Het archief is vanuit deze invalshoek beschreven, met bijzondere aandacht voor de dossiers, met de documenten die het ontwerpproces vastleggen.

INHOUD

Het archief van Jolijn van de Wouw is gevormd in de periode 1959-2001. Het meeste werk dat is beschreven is afkomstig uit de tijd dat zij voor Total Design werkte (1968-1988) en uit de tijd dat ze haar eigen ontwerpbureau bezat (1988-2001).
Opvallend hierbij is de grote hoeveelheid correspondentie- en ontwerpmateriaal, met name uit de periode van haar eigen ontwerpbureau.

Er zijn ook ontwerpen beschreven die Jolijn van de Wouw maakte op de Koninklijke Academie in Den Bosch (1959-1964) en werk dat zij ontwierp onder Studio Eckhardt en reclamebureau Prad (1964-1968).

Het archief bevat daarnaast documenten die in verband staan met persoonlijke activiteiten, onderscheidingen/diploma’s, administratie en ontwerpen van andere ontwerpers die Jolijn van de Wouw heeft verzameld. Al dit materiaal is eveneens beschreven.

In totaal zijn 108 objecten en 253 dossiers beschreven.

BEWERKING

Het archief van Jolijn van de Wouw is in februari en maart 2007 beschreven en gefotografeerd. De beschrijving is ingedeeld in vijf verschillende rubrieken: loopbaan, persoonlijke activiteiten, onderscheidingen, diploma’s en lezingen, administratie en verzameld materiaal.

De rubriek loopbaan is opgedeeld in vier periodes die haar loopbaan vanaf haar studietijd tot aan haar overlijden in 2002 beslaan, te weten Koninklijke Academie in Den Bosch; Studio Eckhardt en reclamebureau Prad; Total Design en tenslotte haar eigen ontwerpbureau.

PUBLICATIES

'Jolijn van de Wouw', 2002, door Wim Crouwel, Carry van Lakerveld, Elsbeth Etty, BIS publishers